Przedszkole z pasją
„Mali Mistrzowie z Żeronic!”

Wójt Gmin Bedlno

informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn.

Przedszkole z pasją”

współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027

Celem głównym projektu jest:

Celem projektu jest poprawa jakości edukacji przedszkolnej w Oddziale Przedszkolnym przy Szkole Podstawowej im. 37 Łęczyckiego Pułku Piechoty im. ks. J. Poniatowskiego w Pleckiej Dąbrowie oraz Punkcie Przedszkolnym w Pleckiej Dąbrowie (OWP) dla których organem prowadzącym jest Gmina Bedlno, poprzez dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z niepełnosprawnościami. tj. doposażenie 2 OWP w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, rozszerzenie oferty 2 OWP o organizację i

prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających na rzecz zwiększenia szans edukacyjnych dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów, a także rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych u 28 dzieci (12K i 16M) z 2 OWP w Pleckiej Dąbrowie oraz nabycie kwalifikacji i kompetencji zawodowych przez 2 K n-li pracujących w 2 OWP poprzez udział w szkoleniach i kursach.

Działania w projekcie:

Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację działań wynikających z diagnozy OWP:

  1. Adaptacja – Działania dot. edukacji włączającej dotyczą przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Przedsięwzięcia stosują zasady projektowania uniwersalnego w nauczaniu (ULD – universal learning design).
  1. Wyposażenie sal przedszkolnych – Uzasadnieniem jest konieczność rozwinięcia bazy dydaktycznej 2 OWP w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych w tym matematycznych oraz wiedzy proekologicznej. Wyposażenie i zakupiony sprzęt będzie dostosowany do potrzeb użytkowników, w tym wynikających ze specjalnych potrzeb i niepełnosprawności. Będzie zgodny z zasadą uniwersalnego projektowania.
  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia matematyczne – Działania te będą polegały na realizacji zajęć zgodnie z programem, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 osób (11K;13M)-3 grupy po 8 osób w wymiarze po 40h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 120 h w ramach zadania. Efekty zajęć: nabieranie odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego, nabywanie

umiejętności do samodzielnego zdobywania wiedzy osiąganie lepszych wyników w nauce.

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych kodowanie – Działania te będą polegały na realizacji zajęć z danego obszaru, zgodnie z zainteresowaniami dzieci, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 16 osób (8K 8M)-2 grup po 8 osób w wymiarze po 40h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 80 h w ramach zadania.

Efekty zajęć: rozwój zainteresowań naukami ścisłymi, rozwój wyobraźni, spostrzegawczości i logicznego myślenia, rozwój pamięci, rozwój koncentracji wzrokowo – ruchowej, rozwój inwencji twórczej i kreatywności, nabywanie umiejętności zgodnej pracy w zespole, nauka przez zabawę.

  1. Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych- rytmika Działania te będą polegały na real. zajęć terapeutycznych z danego obszaru, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.

Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 dzieci (11K;13M)-3 grupy po 8 osób w wymiarze po 40h/grupę. Łącznie 120 h w ramach zadania.

Efekty zajęć: potrafi ruchem zinterpretować usłyszany temat rytmiczny, potrafi harmonijnymi, skoordynowanymi ruchami ciała oddać nastrój i charakter usłyszanej muzyki, potrafi umiejętnie zachować się w sytuacjach wymagających ogłady towarzyskiej.

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia kreatywno-plastyczne – Działania te będą polegały na realizacji zajęć z danego obszaru, zgodnie z zainteresowaniami dzieci, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 osób (11K;13M)-3 grupy po 8 osób w wymiarze po

40h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 120 h w ramach zadania.

Efekty zajęć: odkrywanie własnych możliwości twórczych, rozwijanie w uczniach postawy ciekawości i otwartości, osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości dzieci, kształtowanie pożądanych cech społecznych, pobudzanie umiejętności, ekspresji i wrażliwości plastycznej u dzieci. 

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia kreatywno-przyrodnicze – Działania te będą polegały na realizacji zajęć z danego obszaru, zgodnie z zainteresowaniami dzieci, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 osób (11K;13M)-3 grupy po 8 osób w wymiarze po 40h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 120 h w ramach zadania.

Efekty zajęć: znajomość podstaw przyrody, poznanie podstawowych gatunków roślin i zwierząt, rozwijanie w uczniach postawy ciekawości i otwartości, kształtowanie pożądanych cech społecznych, pobudzanie umiejętności.

  1. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- Lego education – Działania te będą polegały na realizacji zajęć z danego obszaru, zgodnie z zainteresowaniami dzieci, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 16 osób (7K 9M)-2 grup po 8 osób w wymiarze po 40h/grupę w ramach okresu realizacji (IX2024-VI2025). Łącznie 80 h w ramach zadania.

Efekty zajęć: rozwój zainteresowań naukami ścisłymi, rozwój wyobraźni, spostrzegawczości i logicznego myślenia, rozwój pamięci, rozwój koncentracji wzrokowo – ruchowej, rozwój inwencji twórczej i kreatywności, nabywanie umiejętności zgodnej pracy w zespole, nauka przez zabawę.

  1. Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych- integracja sensoryczna(SI) – Działania te będą polegały na real. zajęć terapeutycznych- integracja sensoryczna, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 2 osób (1K;1M)-zajęcia indywidualne w wymiarze po 40h/na osobę. Łącznie 80 h w ramach zadania. Efekty zajęć: poprawa równowagi, koordynacji i motoryki, zarówno małą jak i dużą dziecka, poprawią wiarę w siebie i samoocenę dziecka, poprawa skuteczność wykonywanych poleceń i koncentrację, poprawa zaangażowanie dziecka w podejmowanie trudniejszych, nowych zadań.
  1. Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych- logopedia – Działania te będą polegały na real. zajęć terapeutycznych – logopedia, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z

zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.

Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 12 osób (6K;6M)-zajęcia indywidualne w wymiarze po 40h/na osobę. Łącznie 480 h w ramach zadania.

Efekty zajęć: usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych, utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego, usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy.

  1. Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć proekologicznych –

Działania te będą polegały na real. zajęć proekologicznych.

Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 24 osób (11K;13M)-zajęcia odbywać się będą w trzech 8 osobowych grupach w wymiarze po 40 h/na grupę.

Łącznie 120 h w ramach zadania.

Efekty zajęć: dziecko potrafi podejmować działania proekologiczne.

 

  1. Wyposażenie OWP w pomoce dydaktyczne do zajęć – Uzasadnieniem jest konieczność rozwinięcia bazy dydaktycznej OWP w celu

efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych, społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych i przekrojowych. Przyczyni się do możliwie jak największej indywidualizacji nauczania prowadzącego do rozwoju w OWP edukacji włączającej. W ramach projektu zaplanowano zakup: pomocy dydaktycznych do zajęć integracji sensorycznej, logopedycznych, rytmiki, zajęć kreatywnych i zajęć z kodowania zgodnie z budżetem.

 

  1. Szkolenie dla nauczycieli z zakresu zapobiegania dyskryminacji – W ramach pr. zaplanowano szkolenie z zakresu zapobiegania dyskryminacji i przemocy motywowanych uprzedzeniami dla 2 n-li, 16 h na osobę.

Plan szkolenia:

-terminologia dotyczącą dyskryminacji i mowy nienawiści

-zasady i metody edukacji o prawach człowieka związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji i mowie nienawiści w szkole

-wykorzystywanie dostępnych materiałów dydaktycznych związanych z ww. problematyką

-przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacji antydyskryminacyjnej w szkole

-cyberprzemoc – czym jest, jakie są jej rodzaje i skala zjawiska

-zjawisko hejtu i mowy nienawiści, jako szczególne formy cyberprzemocy dotykające młodzież

-czy można nie stać się ofiarą cyberprzemocy? jak to zrobić?

-cyberprzemoc a polskie prawo

-rola placówki i rodziny w zapobieganiu i przeciwdziałaniu cyberprzemocy – profilaktyka i interwencja.

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

-definiuje czym jest dyskryminacja, cyberprzemoc i mowa nienawiści

-wyszukuje materiały w internecie pomocne w profilaktyce tych zjawisk

-przygotowuje zajęcia (lekcje) poświęcone profilaktyce tych zjawisk

-interweniuje w sytuacjach, kiedy jest świadkiem dyskryminacji, (cyber)przemocy i mowy nienawiści.

 

  1. Szkolenie dla nauczycieli „Arteterapia w praktyce przedszkolnej” W ramach pr. zaplanowano szkolenie Arteterapii dla 2 nauczycieli.

Czas: 20 h.

Cel: Szkolenie przygotowuje uczestników do prowadzenia Arteterapii w przedszkolu.

Program kursu:Muzykoterapia, Bajkoterapia, Teatroterapia, Plastykoterapia, Chromoterapia,

Arteterapia – dobre praktyki. Zapoznanie z literaturą, omówienie właściwych źródeł zdobywania wiedzy z zakresu arteterapii, Budowa procesu arteterapeutycznego, Omówienie metod pracy, które można wykorzystywać w arteterapii, Doświadczenie każdej z omawianych technik, Niesztampowe, nietuzinkowe techniki plastyczne, gotowe przepisy na masy, farby i wiele innych gotowych pomysłów do wykorzystania w swojej pracy, Podział prac ze względu na funkcje arteterapii,

Efekty uczenia się: Szkolenie zakończone certyfikatem, który pozwala na wykorzystanie metod arteterapeutycznych w pracy, Szkolenie daje uczestnikom możliwość poznania różnorodnych technik twórczości plastycznej, rozwinięcie własnej osobowości poprzez proces twórczy.

 

  1. Szkolenie „Eko-logicznie w przedszkolu”- W ramach pr. zaplanowano szkolenie Ekologicznie w przedszkolu dla 2 nauczycieli. Liczb godzin 3h na uczestnika.

Cel: celem jest wyposażenie uczestników w praktyczną wiedzę o problemach dzieci i młodzieży w kontekście najnowszych osiągnięć współczesnej psychoprofilaktyki i psychoterapii.

Program kursu: Co to jest SDG i dlaczego o tym nie słyszałam?, Logiczna ekologia – czyli działajmy rozsądnie, Jak zaprzyjaźnić się z działaniami ekologicznymi i nie zwariować?, Ekologia a współpraca międzynarodowa – dlaczego warto?, Innowacja – jak do niej podejść.

Efekty uczenia się: Po szkoleniu nauczyciele poszerzają swój zakres wiedzy z obszaru działań związanych z ekologią w przedszkolu. Poznają SDG (Cele zrównoważonego Rozwoju) w kontekście edukacji przedszkolnej.

 

  1. Kurs kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej- W ramach pr. zaplanowano kurs kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej dla 2 nauczycieli. Liczba godzin 90 na uczestnika. Łącznie 180h

Cel: W trakcie kursu słuchacze uzyskują praktyczne umiejętności, wiedzę i kompetencje z zakresu neuroanatomii, zagadnień psychologicznych w SI oraz pedagogiki specjalnej. Dowiedzą się również, jakie są rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej oraz w jaki sposób je klasyfikować, diagnozować i prowadzić terapię w oparciu o konstruowane indywidualne plany rewalidacji.

Program kursu: m.in. Pedagogika specjalna, teoretyczne założenia integracji sensorycznej, wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i klinicznej.

Efekty uczenia się: n-el posiada odpowiednią wiedzę i kwalifikacje z zakresu prowadzenia zajęć z integracji sensorycznej.

 

  1. Kurs instruktora rytmiki – W ramach pr. zaplanowano kurs instruktora

rytmiki dla 2 nauczycieli. Liczba godzin 30.

Cel: Przygotowanie do prowadzenie zajęć muzycznych i muzyczno-ruchowych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z kompleksową wiedzą z zakresu terapeutycznego zastosowania muzykoterapii w edukacji, poznanie możliwości wykorzystania muzykoterapii w pracy z dziećmi oraz możliwości edukacyjnego wykorzystania muzyki klasycznej w interpretacji ruchem.

Program kursu: m.in. metodyka prowadzenia zajęć z rytmiki, rozwój muzyczny dziecka w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, zasady i wskazówki prowadzenia zajęć ruchowo-muzycznych, metodyka piosenki, metodyka zabaw przy muzyce, metodyka tańca, metodyka gry na instrumentach, metodyka słuchania muzyki.

Efekty uczenia się: n-el posiada odpowiednią wiedzę i kwalifikacje z zakresu prowadzenia zajęć z rytmiki.

 

Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):

  1. Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej

Wartość docelowa ogółem: 28 (12- k; 16-m)

  1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem

Wartość docelowa ogółem: 2 (2 – k)

  1. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Wartość docelowa ogółem: 1

  1. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem

Wartość docelowa ogółem: 2

  1. Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem

Wartość docelowa ogółem: 12 (6-k; 6-m)

  1. Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Wartość docelowa ogółem: 1

 

  1. Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w zakresie edukacji włączającej

Wartość docelowa ogółem: 2

  1. Liczba dostosowanych OWP

Wartość docelowa ogółem: 2

  1. Liczba wyposażonych pomieszczeń

Wartość docelowa ogółem: 4

  1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu

Wartość docelowa ogółem: 2 (2-k)

 

Dofinansowanie projektu z UE: 790 478,94 zł                                            

Całkowita wartość projektu : 878 309,93 zł

 

 

Przedszkole z pasją