Wójt Gminy Bedlno
informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn.
„Ćwiczę mózg, ćwiczę ciało, do przedszkola chodzę śmiało”
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Celem głównym projektu jest:
Celem projektu jest poprawa jakości edukacji przedszkolnej w Oddziale Wychowania
Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Św. Jana Pawła II w Bedlnie oraz w Punkcie Przedszkolnym w Bedlnie (OWP), dla których organem prowadzącym jest Gmina Bedlno, poprzez dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w tym z niepełnosprawnościami. tj. doposażenie OWP w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, rozszerzenie oferty OWP o organizację i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających na rzecz zwiększenia szans edukacyjnych dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów, a także rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych u 64 dzieci (33K i 31M) z 2 ww. OWP w Bedlnie oraz nabycie kwalifikacji i kompetencji zawodowych przez 3 K n-li pracujących w tych OWP poprzez udział w szkoleniach, kursach.
Działania w projekcie:
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację działań wynikających z diagnozy OWP:
- Adaptacja – Działania dot. edukacji włączającej dotyczą przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Przedsięwzięcia stosują zasady projektowania uniwersalnego w nauczaniu (ULD – universal learning design).
- Wyposażenie sal przedszkolnych – Uzasadnieniem jest konieczność rozwinięcia bazy dydaktycznej OWP w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych w tym informatycznych oraz wiedzy proekologicznej. Przyczyni się do możliwie jak największej indywidualizacji nauczania prowadzącego do rozwoju w OWP edukacji
włączającej. Wyposażenie i zakupiony sprzęt będzie dostosowany do potrzeb użytkowników, w tym wynikających ze specjalnych potrzeb i niepełnosprawności. Będzie zgodny z zasadą uniwersalnego projektowania.
- Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych- zajęcia informatyczne – Działania te będą polegały na realizacji zajęć zgodnie z programem, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 56 osób (28K;28M)-7 grup po 8 osób w wymiarze po 30h/grupę w ramach okresu realizacji (IX 2024-VI 2025).
Łącznie 210 h w ramach zadania.
Efekty zajęć: Dziecko powinno: poprawnie uruchomić program, tworzyć samodzielne obrazki za pomocą poznanych narzędzi i przyborów, zmieniać kolory, kreślić w programie podstawowe figury geometryczne i linie proste, wypełniać kontury figur kolorami.
- 4. Wsparcie przedszkolaków z zakresu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych robotyka – Działania te będą polegały na realizacji zajęć z danego obszaru, zgodnie z zainteresowaniami dzieci, a w przypadku dzieci z SPE – zgodnie ze wskazaniami bądź zaleceniami wynikającymi z opinii/orzeczeń i/lub przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 56 osób (28K; 28M) -7 grup po 8 osób w wymiarze po 30h/grupę w ramach okresu realizacji (IX 2024-VI 2025).
Łącznie 210 h w ramach zadania.
Efekty zajęć: rozwój zainteresowań naukami ścisłymi, rozwój wyobraźni, spostrzegawczości i logicznego myślenia, rozwój pamięci, rozwój koncentracji wzrokowo – ruchowej, rozwój inwencji twórczej i kreatywności, nabywanie umiejętności zgodnej pracy w zespole, nauka przez zabawę.
- Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych – rytmika – Działania te będą polegały na realizacji zajęć terapeutycznych z rytmiki, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 30 osób (16K;14M) -3 grupy po 10 osób w wymiarze po 30h/grupę.
Łącznie 90 h w ramach zadania.
Efekty zajęć: dziecko potrafi ruchem zinterpretować usłyszany temat rytmiczny, potrafi harmonijnymi, skoordynowanymi ruchami ciała oddać nastrój i charakter usłyszanej muzyki, potrafi umiejętnie zachować się w sytuacjach wymagających ogłady towarzyskiej.
- Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych- muzykoterapia – Działania te będą polegały na realizacji zajęć terapeutycznych muzykoterapii z danego obszaru, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 30 osób (16K;14M) -3 grupy po 10 osób w wymiarze po 30h/grupę.
Łącznie 90 h w ramach zadania.
Zakres tematyczny zajęć: zabawa ruchowa ze śpiewem, czyli ilustrowanie tekstu piosenki za pomocą gestów naśladowczych, na przykład „My jesteśmy krasnoludki…”, ćwiczenia słuchowe polegające na słuchaniu i rozpoznawaniu oraz naśladowaniu dźwięków (uczą poczucia rytmu, odpowiedniego tempa wymowy, wrażliwości na ton i melodię), zabawy inscenizowane, czyli odgrywanie ról związanych z treścią piosenki samodzielnie, bądź przy pomocy zabawek, zabawy rytmiczne, czyli odtwarzanie rytmu piosenek przy pomocy prostych instrumentów, za pomocą klaskania lub tupania, muzyka i zabawa plastyczna.
- Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych- teatroterapia – Działania te będą polegały na realizacji zajęć terapeutycznych teatroterapia z danego obszaru, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 30 osób (16K; 14M) -3 grupy po 10 osób w wymiarze po 30h/grupę.
Łącznie 90 h w ramach zadania.
Zakres tematyczny zajęć: rysowanie, malowanie, kolorowanie ilustracji do danego fragmentu tekstu, konkursy, rebusy, krzyżówki, zagadki związane z utworem, projektowanie ubrania dla głównego bohatera, wymyślanie przez dzieci dalszego ciągu wydarzeń, wydzieranki, występy, odgrywanie scenek.
- Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych- terapia Biofeedback – Działania te będą polegały na real. zajęć terapeutycznych- terapii Biofeedback, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 5 osób (3K; 2M) – zajęcia odbywać się będą indywidualnie w wymiarze po 30h/osobę.
Łącznie 150 h w ramach zadania.
Zakres tematyczny zajęć: EG Biofeedback to innowacyjna, skuteczna metoda z obszaru neuroterapii wpływająca na zwiększenie skuteczności funkcjonowania naszego mózgu. Jest metodą bezinwazyjną, zaliczaną do metod opartych na modelu warunkowania klasycznego.
- Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych – integracja sensoryczna – Działania te będą polegały na realizacji zajęć terapeutycznych integracja sensoryczna, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 15 osób (8K; 7M) – zajęcia odbywać się będą w 5 osobowych grupach w wymiarze po 30h/na grupę.
Łącznie 90 h w ramach zadania.
Zakres tematyczny zajęć: ocena stopnia rozwoju procesów sensomotorycznych, pokonywanie trudności edukacyjnych poprzez stymulowanie układu nerwowego i innych układów, normalizacja przetwarzania bodźców wejściowych i rejestracji prowadzących do powstawania bardziej złożonych reakcji adaptacyjnych poprzez stymulację bazowych systemów sensorycznych, zwiększenie sprawności motorycznej.
- Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych- logorytmika – Działania te będą polegały na realizacji zajęć terapeutycznych logorytmika, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 30 osób (16K; 14M)-zajęcia odbywać się będą w 10 osobowych grupach w wymiarze po 30h/na grupę.
Łącznie 90 h w ramach zadania.
Efekty zajęć: zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy dzieci, stymulowanie rozwoju dzieci w taki sposób, by rozpoczynając naukę w szkole podstawowej prawidłowo komunikowały się z otoczeniem oraz osiągnęły powodzenie szkolne na miarę możliwości rozwojowych, wyrabianie szybkiej orientacji w czasie i przestrzeni oraz koncentracji uwagi.
- 11. Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć specjalistycznych – logopedia
Działania te będą polegały na realizacji zajęć terapeutycznych logopedia, zgodnie ze wskazówkami bądź zaleceniami wynikającymi z przeprowadzonej wcześniej indywidualnej diagnozy dzieci/orzeczeniami. Zajęcia specjalistyczne będą realizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z Rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 r.
Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 12 osób (6K; 6M)-zajęcia odbywać się będą w 4 osobowych grupach w wymiarze po 30h/na grupę.
Łącznie 90 h w ramach zadania.
Efekty zajęć: usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych, utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego, usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy.
- Wsparcie przedszkolaków w ramach zajęć proekologicznych – Działania te będą polegały na realizacji zajęć proekologicznych. Łącznie w ramach zadania wsparcie otrzyma 64 osób (33K; 31M) -zajęcia odbywać się będą w 8 osobowych grupach w wymiarze po 30 h/na grupę.
Łącznie 240 h w ramach zadania.
Efekty zajęć: dziecko potrafi podejmować działania proekologiczne.
- Wyposażenie OWP w pomoce dydaktyczne do zajęć – Uzasadnieniem jest także konieczność rozwinięcia bazy dydaktycznej OWP w celu efektywniejszego rozwijania u dzieci kompetencji kluczowych, społeczno-emocjonalnych, umiejętności podstawowych i przekrojowych. Przyczyni się do możliwie jak największej indywidualizacji nauczania prowadzącego do rozwoju w OWP edukacji włączającej. W ramach projektu zaplanowano zakup: pomocy dydaktycznych do zajęć z informatyki, robotyki, terapii biofeedback, integracji sensorycznej, zajęć proekologicznych, logopedycznych, rytmiki, muzykoterapii i logorytmiki. Wyposażenie i zakupiony sprzęt będzie dostosowany do potrzeb użytkowników, w tym wynikających ze specjalnych potrzeb i niepełnosprawności. Będzie zgodny z zasadą uniwersalnego projektowania.
- Szkolenie dla nauczycieli z zakresu zapobiegania dyskryminacji – W ramach projektu zaplanowano szkolenie z zakresu zapobiegania dyskryminacji i przemocy motywowanych uprzedzeniami dla 3 n-li, 16 h na osobę (1 grupa).
Plan szkolenia:
-terminologia dotycząca dyskryminacji i mowy nienawiści;
-zasady i metody edukacji o prawach człowieka związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji i mowie nienawiści w szkole;
-wykorzystywanie dostępnych materiałów dydaktycznych związanych z ww. problematyką;
-przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacji antydyskryminacyjnej w szkole;
-cyberprzemoc – czym jest, jakie są jej rodzaje i skala zjawiska;
-zjawisko hejtu i mowy nienawiści, jako szczególne formy cyberprzemocy dotykające młodzież
-czy można nie stać się ofiarą cyberprzemocy? jak to zrobić?
-cyberprzemoc a polskie prawo;
-rola placówki i rodziny w zapobieganiu i przeciwdziałaniu cyberprzemocy – profilaktyka i interwencja.
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
– definiuje czym jest dyskryminacja, cyberprzemoc i mowa nienawiści;
– wyszukuje materiały w internecie pomocne w profilaktyce tych zjawisk;
-przygotowuje zajęcia (lekcje) poświęcone profilaktyce tych zjawisk;
-interweniuje w sytuacjach, kiedy jest świadkiem dyskryminacji, (cyber)przemocy i mowy nienawiści.
- Szkolenie dla nauczycieli z zakresu terapii Biofeedback – W ramach projektu zaplanowano szkolenie Biofeedback I stopnia dla 3 nauczycieli. Czas trwania 3 dni szkoleniowe.
Cel: Szkolenie I stopnia przygotowuje uczestników do prowadzenia terapii metodą EEGBiofeedback, składa się z części teoretycznej i praktycznej. Program obejmuje tematykę proponowaną przez BCIA (Biofeedback Certification Institute of America). Zagadnienia dotyczą podstaw EEG (elektroencefalografii), systemu 10-20, aspektów teoretycznych metody Biofeedback, zasad prowadzenia pacjenta, a także protokołów terapeutycznych stosownych dla danego zaburzenia.
Program kursu I stopień: Wprowadzenie do metody Biofeedback. Jak wygląda trening? Prezentacja sesji treningowej. Zastosowanie sprzężenia zwrotnego w terapii. Rodzaje terapii ze względu na pomiar funkcji fizjologicznej. Przygotowanie pacjenta do terapii, zastosowanie metody A.
Smetankina RSA biofeedback. Przegląd historii metody. Badania naukowe. Efektywność zastosowania terapii biofeedback. Podstawowe pojęcia w metodzie neurofeedback. QEEG, amplituda, moc, faza, koherencja. Artefakty, jak je rozpoznać, jak eliminować. Stany psychiczne a pasma częstotliwości fal mózgowych Jak prawidłowo podłączyć elektrody. Impedancja.
Międzynarodowy system rozmieszczenia elektrod 10-20. Zapoznanie się z aparaturą biofeedback i oprogramowaniem. Zakładanie karty pacjenta. Wprowadzenie ustawień do badania wstępnego.
Warsztat. Badanie wstępne. Jak prawidłowo przeprowadzić wywiad. Mierzenie reakcji oczy otwarte, oczy zamknięte, koncentracji uwagi.
Efekty uczenia się dla szkolenia I stopnia – uczestnik potrafi przeprowadzić terapię biofeedback.
- Szkolenie „Eko-logicznie w przedszkolu” – W ramach projektu zaplanowano szkolenie Ekologicznie w przedszkolu dla 3 nauczycieli. Liczba godzin 3h na uczestnika.
Cel: celem jest wyposażenie uczestników w praktyczną wiedzę o problemach dzieci i młodzieży w kontekście najnowszych osiągnięć współczesnej psychoprofilaktyki i psychoterapii.
Program kursu: Co to jest SDG i dlaczego o tym nie słyszałam?, Logiczna ekologia – czyli działajmy rozsądnie, Jak zaprzyjaźnić się z działaniami ekologicznymi i nie zwariować?, Ekologia a współpraca międzynarodowa – dlaczego warto?, Innowacja – jak do niej podejść.
Efekty uczenia się: Po szkoleniu nauczyciele poszerzają swój zakres wiedzy z obszaru działań związanych z ekologią w przedszkolu. Poznają SDG (Cele zrównoważonego Rozwoju) w kontekście edukacji przedszkolnej.
- Kurs Kwalifikacyjny Instruktor Teatroterapii – W ramach projektu zaplanowano kurs Kwalifikacyjny Instruktor Teatroterapii dla 3 nauczycieli. Liczba godzin 60 na uczestnika.
Cel: Kurs ma na celu kształcenie terapeutów, nauczycieli, psychologów i osób pracujących lub mających zamiar pracować z grupami teatralnymi (dziecięcymi, młodzieżowymi, dorosłymi) w m.in.: przedszkolach, szkołach, Warsztatach Terapii Zajęciowej. Program kursu: m.in. Rodzaje teatru, budowa grupy teatralnej, budowa teatru w miejscu pracy, scenariusz teatroterapeutyczny, metodyka pisania opowieści terapeutycznych, teatr szkolny, adaptacja bajek i baśni, metoda kolorowych kapeluszy, budowa postaci w przedstawieniu, relacje na scenie i w teatrze, przestrzeń sceniczna, warstwa plastyczna w przedstawieniu, warstwa muzyczna w przedstawieniu, zabawy kształtujące ekspresję muzyczną, gry i zabawy muzyczne, plan pracy aktora, zadania aktorskie, teatr radiowy, sala do muzykoterapii, sala do teatroterapii, tempo w pracy aktora, kostium teatralny, gry i zabawy na współpracę, rekwizyty i scenografia w przedstawieniu, praca z głosem, oddech w pracy aktora, praca z ciałem w teatrze, akcja fizyczna w teatrze, ćwiczenia uważności aktorskiej, improwizacja teatralna, Trening Umiejętności Społecznych z wykorzystaniem teatroterapii.
Efekty uczenia się: KURS KWALIFIKACYJNY ZAKOŃCZONY CERTYFIKATEM Z HOLOGRAMEM I SUPLEMENTEM
- Kurs kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej – W ramach projektu zaplanowano kurs kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej dla 3 nauczycieli. Liczba godzin 90 na uczestnika.
Cel: W trakcie kursu słuchacze uzyskują praktyczne umiejętności, wiedzę i kompetencje z zakresu neuroanatomii, zagadnień psychologicznych w SI oraz pedagogiki specjalnej. Dowiedzą się również, jakie są rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej oraz w jaki sposób je klasyfikować, diagnozować i prowadzić terapię w oparciu o konstruowane indywidualne plany rewalidacji.
Program kursu: m.in. Pedagogika specjalna, teoretyczne założenia integracji sensorycznej, wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i klinicznej.
Efekty uczenia się: n-el posiada odpowiednią wiedzę i kwalifikacje z zakresu prowadzenia zajęć z integracji sensorycznej.
- Kurs zawodowy Muzykoterapeuty – W ramach projektu zaplanowano kurs zawodowy muzykoterapeuty dla 3 nauczycieli. Liczba godzin 80.
Cel: Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i umiejętności potrzebne do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji muzycznej dzieci w przedszkolach, przygotowanie uczestników do pracy metodami aktywnymi, warsztatowymi, łączącymi wiedzę i aktywność twórczą.
Program kursu: wprowadzenie do tematyki muzykoterapii, Praktyka muzykoterapeutyczna m.in. praca z różnymi grupami wiekowymi, dobór muzyki do terapii, techniki muzykoterapii, zasady użycia materiału muzycznego w muzykoterapii, metody muzykoterapii, model mobilnej rekreacji muzycznej, fazy Mobilnej Rekreacji Muzycznej.
Efekty uczenia się: n-el posiada odpowiednią wiedzę i kwalifikacje z zakresu prowadzenia terapii.
- Kurs instruktora rytmiki – W ramach pr. zaplanowano kurs instruktora rytmiki dla 3 nauczycieli. Liczba godzin 30.
Cel: Przygotowanie do prowadzenie zajęć muzycznych i muzyczno-ruchowych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z kompleksową wiedzą z zakresu terapeutycznego zastosowania muzykoterapii w edukacji, poznanie możliwości wykorzystania muzykoterapii w pracy z dziećmi oraz możliwości edukacyjnego wykorzystania muzyki klasycznej w interpretacji ruchem.
Program kursu: m.in. metodyka prowadzenia zajęć z rytmiki, rozwój muzyczny dziecka w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, zasady i wskazówki prowadzenia zajęć ruchowo-muzycznych, metodyka piosenki, metodyka zabaw przy muzyce, metodyka tańca, metodyka gry na instrumentach, metodyka słuchania muzyki.
Efekty uczenia się: n-el posiada odpowiednią wiedzę i kwalifikacje z zakresu prowadzenia zajęć z rytmiki.
Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):
- Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej
Wartość docelowa ogółem: 64 (33- K; 31-M)
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 3 (3 – K)
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wartość docelowa ogółem: 1
- Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 2
- Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 30 (16-K; 14-M)
- Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wartość docelowa ogółem: 1
- Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
w zakresie edukacji włączającej
Wartość docelowa ogółem: 2
- Liczba dostosowanych pomieszczeń
Wartość docelowa ogółem: 2
- Liczba wyposażonych pomieszczeń
Wartość docelowa ogółem: 5
- Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem: 3 (3-K)
Dofinansowanie projektu z UE: 763 962,49 zł
Całkowita wartość projektu : 851 712,49 zł