Sprawdzaj firmy podające się za operatorów programu „Czyste Powietrze”
Uważaj na firmy, które zapraszają Cię na spotkanie i nakłaniają do współpracy, powołując się na partnerstwo w programie, a często też bezprawnie posługując się znakami graficznymi „Czystego Powietrza” czy instytucji zarządzających programem. Bądź czujny, zapytaj o tego wykonawcę w swojej gminie. I niech Cię nie zmyli fakt, że spotkanie konsultacyjne dla mieszkańców jest organizowane w wynajętej sali gminy czy urzędu.
Przypominamy, że ogólnopolski pogram „Czyste Powietrze” – pod nadzorem Ministerstwa Klimatu i Środowiska – wdrażany jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, we współpracy z szesnastoma wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej, gminami w całej Polsce (mamy ponad 2 tys. zaangażowanych JST) oraz wybranymi bankami. Wszystkie te instytucje – w tym listę gmin prowadzących punkty konsultacyjno-informacyjne „Czystego Powietrza” i banków oferujących Kredyt Czyste Powietrze – znajdziesz na oficjalnej stronie programu: czystepowietrze.gov.pl. Nie promujemy w naszym programie konkretnych urządzeń i materiałów, ani firm wykonawczych czy instalacyjnych, dlatego sprawdzaj z kim współpracujesz i co wybierasz, bo robisz to na własne ryzyko.
Kto jest operatorem programu „Czyste Powietrze”?
Obecnie trwa też pilotaż operatorów programu „Czyste Powietrze”, którzy są uprawnieni na podstawie stosownych umów lub porozumień do wspierania naszych beneficjentów w uzyskaniu dotacji, przeprowadzeniu i rozliczeniu przedsięwzięcia, ale tylko w dwóch województwach. W pozostałych nie prowadzimy tego typu działań.
Na terenie Małopolski w naszym imieniu działa 5 operatorów prywatnych ze specjalnymi identyfikatorami (więcej pod linkiem: czystepowietrze.gov.pl/partnerzy/operatorzy/malopolskie) oraz 23 gminnych, z kolei w województwie świętokrzyskim mamy 28 gminnych operatorów (czystepowietrze.gov.pl/partnerzy/operatorzy).
W żadnym innym województwie nie prowadzimy programu operatorskiego, dlatego bądź uważny, gdy ktoś puka do Twoich drzwi i wspierając się znakiem graficznym programu, czy nazywając się operatorem lub partnerem „Czystego Powietrza” namawia do współpracy przy uzyskaniu dotacji na wymianę kopciucha i termomodernizację Twojego domu. Są to nieuczciwe praktyki, wykorzystujące Twoją niewiedzę i mogące skończyć się konsekwencjami finansowymi (np. będziesz musiał oddać zaliczki, które w Twoim imieniu i za Twoją zgodą pobierze nieuczciwy wykonawca).
Niebawem operatorzy w całej Polsce
Przy okazji informujemy, że na bazie doświadczeń z dwóch wspomnianych pilotaży, pracujemy nad ogólnopolskim programem operatorów „Czyste Powietrze”, którzy będą w zasięgu ręki naszych wnioskodawców w każdym województwie. Takie rozwiązanie planujemy na 2025 r., o jego szczegółach będziemy informowali m.in. na stronie programu: czystepowietrze.gov.pl. Tymczasem uważaj, sprawdzaj i nie daj się naciągnąć nieuczciwym firmom.
GMINA BEDLNO
Program Priorytetowy Czyste Powietrze
stan złożonych wniosków i wypłat
od początku trwania programu
do dnia 30.09.2024 roku
Nazwa gminy | Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie | Liczba zawartych umów | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć | Kwota wypłaconych dotacji |
Gmina Bedlno | 261 | 206 | 94 | 1 505 998,03 |
Sumaryczna kwota wypłaconych dotacji: 1 505 998,03 zł
GMINA BEDLNO
Program Priorytetowy Czyste Powietrze
stan złożonych wniosków i wypłat
od początku trwania programu
do dnia 31.03.2024 roku
Nazwa gminy | Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie | Liczba zawartych umów | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć | Kwota wypłaconych dotacji |
Gmina Bedlno | 220 | 160 | 77 | 1 037 062,56 |
7
Sumaryczna kwota wypłaconych dotacji: 1020212,56 zł
Od kwietnia zmiany w programie „Czyste Powietrze”
Wprowadzenie obowiązku wyboru pomp ciepła oraz kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet tylko z tych wpisanych na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM), a także możliwość uzyskania najwyższego poziomu dofinansowania tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo jeden lokal mieszkalny w takim budynku – to zmiany w „Czystym Powietrzu”, które zaczną obowiązywać od kwietnia 2024 r.
Zgodnie z zapowiedziami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z początku tego roku, parametry pomp ciepła, które będą kwalifikowały się do programu „Czyste Powietrze” mają być potwierdzane badaniami wykonanymi w akredytowanym laboratorium. Przewiduje się okres przejściowy, który zakończy się w czerwcu br. To jeden ze sposobów uchronienia beneficjentów przed zakupem i montażem urządzeń, które nie spełniają parametrów deklarowanych w karcie produktu i etykiecie energetycznej.
Podobne rozwiązanie dotyczy kotłów zgazowującego drewno oraz kotłów na pellet drzewny, przy czym tutaj nie planuje się zmiany wymogów w programie „Czyste Powietrze”, a jedynie obowiązkowy wybór tych urządzeń z listy ZUM.
Dodatkowe wymogi dotyczące listy ZUM poddane zostały konsultacjom z przedstawicielami branży producentów i dystrybutorów pomp ciepła oraz stroną społeczną.
Kolejną ważną zmianą w programie „Czyste Powietrze” będzie ograniczenie możliwości dofinansowania w części 3) programu. Beneficjent, który raz skorzysta z najwyższego poziomu dofinansowania (część 3) programu), będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania).
Ważne terminy dla beneficjentów programu „Czyste Powietrze”:
- Wejście w życie programu ze zmianami: 22 kwietnia 2024 r.
- Zakończenie okresu przejściowego: 13 czerwca 2024 r.
Zmiany dot. pomp ciepła dofinansowywanych w ramach programu „Czyste Powietrze”:
- Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie pompy ciepła wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.
- Pompy ciepła będą mogły zostać wpisane na listę ZUM po udokumentowaniu spełnienia wymogów programu oraz wykonaniu odpowiedniego zgłoszenia zgodnie z regulaminem listy ZUM.
- Wszystkie pompy ciepła znajdujące się obecnie na liście ZUM będą wymagały uzupełnienia dokumentacji o raport z badań przeprowadzonych w niezależnych akredytowanych laboratoriach zlokalizowanych na terenie EU lub EFTA, wynik badań powinien być zgodny z danymi w karcie produktu i etykiecie energetycznej danego urządzenia.
- Badania mają potwierdzać parametry dla klimatu umiarkowanego zarówno dla zastosowań średnio jak i niskotemperaturowych.
- Przeprowadzone i przedstawiane przez producenta/dystrybutora badania mają w pełni potwierdzać parametry wskazane w etykiecie energetycznej oraz karcie produktu oraz spełnienie wymogów programu „Czyste Powietrze”.
- Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB), prowadzący na zlecenie NFOŚiGW listę ZUM, na podstawie dostarczanych przez producentów/dystrybutorów raportów z ww. badań, zweryfikuje spełnienie nowych wymogów programu przez pompy ciepła wpisane na listę ZUM.
- Po zakończeniu okresu przejściowego, na liście ZUM pozostaną tylko pompy ciepła spełniające wymogi programu, potwierdzone wskazanymi powyżej badaniami, które przeszły pozytywną weryfikację.
- W przypadku zgłaszania do wpisania na listę ZUM większej liczby pomp ciepła z jednego typoszeregu, możliwe będzie przedstawienie badań dla typoszeregu, przy czym:
- w przypadku, gdy jeden typoszereg obejmuje nie więcej niż 5 podtypów, dopuszcza się przedstawienie raportu z ww. badań dla minimum jednej pompy ciepła z tego typoszeregu przy spełnieniu wymogu, że moc pomp ciepła zakwalifikowanych do jednego typoszeregu nie będzie się różniła więcej niż +/- 50% od mocy pompy ciepła poddanej badaniom,
- w przypadku typoszeregu składającego się z więcej niż 5 podtypów urządzeń, należy przedstawić co najmniej 1 raport z badania urządzenia na każde 5 podtypów,
- podtypy pomp ciepła uznaje się za należące do jednego typoszeregu, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
– identyczna konstrukcja obiegu chłodniczego, ten sam czynnik chłodniczy/roboczy,
– ten sam producent, typ i liczba sprężarek,
– ten sam typ elementu rozprężnego,
– ten sam typ skraplacza,
– ten sam typ parownika,
– ten sam typ procesu odszraniania,
– ten sam sterownik i zasada sterowania wydajnością,
– ten sam producent, typ i liczba wentylatorów parownika (w przypadku powietrznych pomp ciepła) oraz zasada sterowania wydajnością (stała, zmienna lub stopniowana regulacja prędkości obrotowej),
- urządzenia z i bez zaworu czterodrogowego nie mogą być zaliczone do tego samego typoszeregu.
Wyciąg z wymogów technicznych dot. pomp ciepła zawartych w zaktualizowanych załącznikach 2/2a/2b do programu „Czyste Powietrze”:
Pompa ciepła powietrze/woda | a) Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej. b) W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+. c) Wymogi dla pompy ciepła powietrze/woda określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane d) Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/woda (również Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania. |
Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej | a) Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej. b) W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++. c) Wymogi dla pompy ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM. d) Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/woda Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania. |
Pompa ciepła powietrze/powietrze | a) Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dla klimatu umiarkowanego), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej. b) Wymogi dla pompy ciepła powietrze/powietrze określone w rozporządzeniach 626/2011 i 206/2012, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, c) Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/powietrze muszą być wpisane na listę ZUM. |
Gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej | a) Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej. b) W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++. c) Wymogi dla gruntowej pompy ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 15879, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM. d) Kwalifikowane do dofinansowania gruntowe pompy ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej (również w zestawie) muszą być wpisane na listę ZUM. Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania. |
Pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej | a) Pompy ciepła w odniesieniu do wytwarzania ciepłej wody użytkowej muszą spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A, na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej. b) Wymogi dla pompy ciepła do cwu określone w rozporządzeniach 812/2013, 814/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 16147, c) Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej muszą być wpisane na listę ZUM. |
* Uwaga: W stosunku do zapowiedzi zmian Programu (opublikowanej w styczniu 2024 r.) zmianie uległ zakres wymaganych norm dla badań pomp ciepła do ciepłej wody użytkowej. Wykreślona została norma EN 14825 (dotycząca pomp ciepła wykorzystywanych do ogrzewania).
Zmiany dot. kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie:
- Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie kotły kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.
- Nie ulegnie zmianie procedura wpisu na listę ZUM i nie będzie konieczności przedkładania żadnych nowych dokumentów w przypadku urządzeń, które obecnie na liście ZUM są wpisane.
Wprowadzenie możliwości wnioskowania w ramach części 3) programu (najwyższy poziom dofinansowania) tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo jeden lokal mieszkalny w takim budynku:
- Zgodnie z wprowadzoną zmianą dotacja w ramach części 3 programu (najwyższy poziom dofinansowania) będzie mogła zostać udzielona i wypłacona beneficjentowi tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo lokal mieszkalny wydzielony w takim budynku. .
- Beneficjent, który skorzysta z dofinansowania w ramach 3) części programu na dany budynek, będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania).
Zaktualizowany regulamin listy ZUM – dostępny na stronie: https://lista-zum.ios.edu.pl/
GMINA BEDLNO
Program Priorytetowy Czyste Powietrze
stan złożonych wniosków i wypłat
od początku trwania programu
do dnia 31.12.2023 roku
Nazwa gminy | Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie | Liczba zawartych umów | Liczba zrealizowanych przedsięwzięć | Kwota wypłaconych dotacji |
Gmina Bedlno | 198 | 159 | 75 | 1 020 212,56 |
NIEUCZCIWI WYKONAWCY-UWAŻAJ!!!!
Materiały do pobrania
nazwa pliku |